Thursday 31 August 2017

Een kleine geschiedenis over een gestolen tulpenbol



Vanmorgen ijlt een tuinman  wit geschrokken
de voorjaarsvelden over naar zijn baas.
Begint een stotterend,  verward relaas:
“Er is gestolen deze nacht,nu zit ik met de brokken.”

De baas,  verbaasd één wenkbrauw opgetrokken
vraagt aan de tuinmansknecht, “Wat weet je dan?
het moet wel erg zijn wat je zag, zég op dan, man!”
De tuinman loopt het zweet al in de sokken.

“Een edele tulpenbol, is hedennacht gejat,
één die ik heb  gekoesterd en besproeit,
hetgeen mij nooit te veel werd of mij heeft vermoeid.
Die prachtig zou gaan bloeien langs uw pad.

De baas verschiet van kleur, wordt paars in ‘t rond
Hij kreunt , begint te zwaaien op zijn benen.
Dan, elkaar  steunend strompelen ze henen,
maar blijven staan waar eerst de bol nog stond.

Een grote leegte toont hen het gapend gat .
Van ver zie ik de droeve bollentelers staan,
ik ben degeen die weet hoe of het is gegaan:
Bij mij op tafel bloeit een grootse tulpenschat!

Met kleuren als van  zachte rose babyhuid
staat mijn gestolen bol te glanzen en te pralen
Als ik ze jatten kon, zou ik er meer gaan halen.
Zo’n streek, haal ik maar beter niet meer uit.

Gelukkig hebben bollenbaas-, en tuinman zich hersteld.
Hun tulpen zijn verrukkelijk in  kleuren uitgegroeid.
Uit een gestolen bol is mij  voorwaar een vers  ontbloeid,
waarin ik u over mijn  bloembolzonde heb verteld.



No comments:

Post a Comment

De pijnboom

Siemen Dijkstra, houtsnede Midden op de hei bij een meertje staat een pijnboom. Hij heeft geen pijn, maar zijn naam betekent Pinus, en...