Friday 11 August 2017

Puree recept

hoe ik het doe:

Ochtend. Het begint met scheve rug, benen schuin uitslaan
over de bedrand. Gedaan. Omgedraaid weer terug,
want vergeten dat het licht nog aan was en ben opgestaan.
Douchen, de shampoo is op, dus sta ik met mijn natte kop
voor paal. Eigen schuld Aal! Haren en alles afgedroogd.
Toen de lange broek gepoogd met scheve rug. Twee benen
met beiden in de eerste pijp. Verdorie zit ik met mijn tenen
klem in de zoom. Wat  leip. Och, och, dit ochtendritueel
komt me de keel uit met geluid.  De spatten láát ik op de ruit.
Dan kom ik fris de kamer in maar heb meteen al tegenzin
in zo’n bak met havermout,  ze is weer lauw en bijna koud.
Buiten is het regenachtig. Grijs en grauw. En ik ben tachtig.
Alles is  één pot puree, nee, ik doe er niet aan mee.
Laat ik een gedicht gaan schrijven voor die frisse toffe wijven.
Kwieke  allococoschrijvers. Zij zijn van die schrijvenblijvers.
.
Nu zit ik wel in de puree want mijn leven valt niet mee.
Alles stamp ik door elkaar , nergens ben ik mee tevree.
Elk woord dat ik schrijf is raar. Regen buiten, prut van binnen
weet niet wat ik moet beginnen .Rijmen als een sinterklaas
iedere regel mal of dwaas. Zie je nu hoe ik mesjogge
als geprakte stijve trut, puur puree wrocht. Pot met prut.
Hoe met dikke vette logge zinnen, moeizaam ik hier zit te knoeien.
Nee, ik melk nog liever koeien die tenminste melk doen vloeien.
Ik zou moeten zeggen hoe of wat! Een pureetje? Je genept?
Diep zwart gat! voor ieder wat. Gestampte letters opgeschept.
Hutseltaal of Letterprak. Pruttelzin, Zinnenfrutsel. Woordrecept.
Dit is mijn eigenzinnig  pruttelpotje zinnenvol puree concept.


No comments:

Post a Comment

De pijnboom

Siemen Dijkstra, houtsnede Midden op de hei bij een meertje staat een pijnboom. Hij heeft geen pijn, maar zijn naam betekent Pinus, en...